Zašto je bitno raditi veliki servis

0
61

Kako bismo sa automobilom mogli bezbijedno da putujemo potrebno je da ga redovno održavamo. Znamo koliko frustrijajuće može da bude kada nas auto ostavi negdje na putu, a ovakvi incidenti, iako ne mogu u potpunosti da se izbjegnu, svakako mogu da se svedu na minimum. 

Sebe ćemo poštediti velikih muka i troškova redovnim održavanjem automobila, doprinijećemo dugovječnosti našeg četvorotočkaša i njegovoj pouzdanosti. U nastavku saznaj zbog čega je sve bitno raditi veliki servis i koliko često on treba da se radi. 

Šta se podrazumijeva pod velikim servisom?

Dok pod mali servis koji možeš uraditi sam spada zamijena motornog ulja, filtera vazduha i filtera klime, veliki servis automobila zahtijeva malo više znanja jer ne može svako znati šta tačno treba mijenjati i na koji način jer to zavisi od mnogo faktora, pa i samog modela automobila.

Nikako se ne preporučuje da radiš veliki servis sam ukoliko nemaš neophan alat, znanje, iskustvo i mnogo nerava jer u suprotnom možeš napraviti samo više štete nego koristi.

Uobičajeno, veliki servis podrazumijeva zamjenu zupčastog kaiša, PK kaiša, rolera i španera, vodene pumpe, svjećice, kočionih pločica, kočionog ulja i ulja mjenjača, antifriza, a može se testirati i akumulator ili uraditi kompletna dijagnostika automobila.

Na koliko vremena treba da se radi veliki servis?

Odgovor na ovo pitanje zavisi i od samog automobila, ali neki prosjek za veliki servis da se obavi je između 60.000 i 90.000 pređenih kilometara, ili na 4 do 5 godina ukoliko se automobil rijetko vozi.  

Što nikako ne znači da ne smije da se radi na preko 100.000 kilometara, premda se ne treba voditi logikom da tvoj komšija ili prijatelj ima isti model koji servisira veoma rijetko, skoro nikad pa zbog toga možeš i ti. On je možda imao sreću, ima drugačiji motor ili tretira auto drugačije nego što ti tretiraš i upravljaš svojim. 

Da li se vodena pumpa obavezno mijenja svaki put?

Prvo da ustanovimo šta je to pumpa za vodu? Naime, motor pri svom radu oslobađa veliku količinu toplote, i tu leži glavna uloga pumpe za vodu a to je da rashladi motor pomoću rashladne tečnosti. 

Ponovićemo opet da i ovaj odgovor zavisi od tipa automobila – ukoliko je nov, vodena pumpa je vjerovatno u dobrom fabričkom stanju pa je dovoljno samo provjeriti da nigdje ne curi, dok kod starijih modela to nije slučaj i svaki majstor će preporučiti zamjenu čak i ako se čini da je vodena pumpa u redu. 

Ukoliko pitate majstore iz bilo kojeg auto servisa, svaki od njih daće vam različit odgovor. Neko će reći da su pumpe za vodu generalno lošeg kvaliteta i da ih treba mijenjati sa svakim velikim servisom, dok će drugi reći da je potrebno zamijeniti vodenu pumpu samo ako bruji ili pušta tečnost.

Da li postoji automobil kod kojeg se ne radi veliki servis?

Kratak odgovor je: ne, premda postoje automobili koji umjesto zupčastog kaiša imaju lanac koji se ne mijenja, pa je samim tim i veliki servis znatno povoljniji. Ipak, ni to nije u potpunosti tačno jer ne postoji rezervni dio neke mehaničke mašine koji je vječan, ali svakako možemo reći da je dugovječan i nema bojazni od kvara samog kaiša ukoliko ga redovno provjeravamo prilikom servisiranja.

Uostalom, karakteristično kod lanca je to što će nam jasno ukazati da je “pri izdisaju” bukom koju pravi, mnogo prije nego što dođe do prave havarije njegovim pucanjem.

Ipak, i lanac i zupčasti kaiš imaju istu ulogu a to je da regulišu kretanje klipova i rad ventila bez kojih motor ne bi mogao da radi, a na određenim modelima automobila pokreću i pumpu za vodu, odnosno rashladnu tečnost. 

Da li treba prilikom kupovine polovnog automobila uraditi veliki servis?

Ako ne postoji način da utvrdite da je veliki servis rađen onda kada vam je bivši vlasnik vozila to rekao, onda je svakako preporučljivo odmah preventivno uraditi veliki servis kako biste u potpunosti bili sigurni da vas neće iznenada negdje ostaviti na putu. 

Pošto je veliki servis neminovan, zašto čekati i rizikovati da se napravi još veći problem?

Šta ako nikada ne uradim veliki servis?

Možda ćeš trenutno uštediti novac, ali pokvarena pumpa za vodu rezultiraće ogromnim oštećenjem samog motora, a pucanjem zupčastog kaiša ili lanca vaš automobil će istog trenutka stati ma gdje se vi zadesili. 

Cijena popravke štete uzrokovane kvarom ovih dijelova je tolika da vam se više isplati da kupite nov motor.

Kao što možemo vidjeti iz priloženog teksta, značaj velikog servis je ogroman jer u suprotnom možemo sami sebi napraviti problem i u tolikoj mjeri havarisati automobil da više ne bude u voznom stanju, a ono što je najgore može nas ostaviti na putu praktično bilo gde u svijetu, čime ćemo ugroziti bezbjednost nas, naše porodice i drugih vozača. 

nekretnine_mostar

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here